KODUR, KOHAL, KOSIL a KOSMALT
„Pri uvažovaní o bývaní budúcnosti sa nemáme snažiť predvídať, čo sa
stane, ale pripraviť sa na to, čo nemožno predvídať. Neistota budúcnosti
sama o sebe musí byť základom, na ktorom robíme rozhodnutia v súčasnosti.“
„Pri uvažovaní o bývaní budúcnosti sa nemáme snažiť predvídať, čo sa
stane, ale pripraviť sa na to, čo nemožno predvídať. Neistota budúcnosti
sama o sebe musí byť základom, na ktorom robíme rozhodnutia v súčasnosti.“
KODUR, KOHAL sú ochranné značky ocele, KOSIL znamená Konvertovaná
Oceľ kremíkom (Si) Legovaná a KOSMALT je typ smaltovanej
ocele. Pôvodné produkty Východoslovenských železiarní (VSŽ) – značky,
ktoré v produkcii dnešného U. S. Steelu pretrvávajú.
„VéEsŽet“ vznikli ako národný podnik 1. apríla 1959. Výstavba v lokalite
Šaca pri Košiciach začala v januári 1960 a spustením prevádzky
v roku 1965 sa VSŽ stali dominantnou pracovnou príležitosťou v regióne.
Zásadne ovplyvnili demografiu, sociálnu štruktúru aj fyzické
rozrastanie mesta.
V roku 1962 začala výstavba sídliska Nové mesto pre približne
60 000 obyvateľov. Dnešná Terasa mala ubytovať prevažne zamestnancov
oceliarskeho giganta. Vybudovala sa nová dopravná, sociálna
a obytná infraštruktúra, vrátane robotníckych ubytovní.
Plán bol splnený a na strechách štyroch najväčších košických slobodární² sa hrdo čneli
názvy: KODUR, KOHAL, KOSIL a KOSMALT.
KODUR, KOHAL, KOSIL boli tri takmer identické deväťpodlažné objekty
pôdorysu T. Typický príklad rýchlej modulárnej panelovej výstavby
v období socializmu, ktorej cieľom bolo ubytovať masu ľudí v ubytovacích
bunkách, na dlhých chodbách.
KOSMALT sa zo štvorice vymykal polohou aj architektonickým výrazom.
O dva kilometre severne, v ubytovacích bunkách, na dlhých chodbách,
tiež bývala masa ľudí. Striktne modulárna východná a západná
fasáda – raster 22 × 13 identických polí – bola vo svojej monumentalite
zvláštne fascinujúca. Napriek nekompromisnej rovnocennosti cez veľkorysé
presklenia izieb presvitali individuálne príbehy. Za architektúrou,
ktorej estetika spočíva v pravdivosti, transparentnosti a hlavne v odvahe
aspoň architektonickým jazykom povedať pravdu, stáli Ladislav Greč
a Róbert Kandrík.
KOHAL, KODUR, KOSIL prešli štandardnou rekonštrukciou na súkromné
byty. Po pôvodných názvoch a funkcii ostala len pamäťová stopa
a zapadli do bežnej štruktúry panelového sídliska. Panelákom sa nedá
uprieť ich úprimnosť. Tá sa dnes často skrýva pod vrstvou zateplenia
a pestrou farebnosťou, možno v snahe maskovať socialistickú minulosť.
KOSMALT ostal KOSMALTom. Smelo a bez hanby – v názve aj vo
výraze – ostáva symbolom príchodu industriálnej éry VSŽ do Košíc.
Na striktne modulárny trinásťpodlažný kváder je kolmo napojený
jednopodlažný objekt vstupnej haly a polyfunkčné priestory. Obe hmoty
zvierajú komorné exteriérové átrium.
Dispozičné riešenie je v súlade s logikou stavby a maximálne využíva
jej potenciál. Výzvou bola transformácia pôvodných identických obytných
buniek na súkromné bývanie. Na ploche 21 m2, v zmysle súčasného
štandardu, bolo potrebné vyriešiť hygienické a kuchynské zázemie.
Vznikli tak dva varianty – pre jedného alebo dvoch obyvateľov. Pocit
stiesneného priestoru eliminujú veľkorysé presklenia, lodžie a atraktívne
výhľady obzvlášť z vyšších podlaží.
Kontrastom k mierke súkromného bývania je veľkorysý priestor vstupu
a vertikálnych komunikácií. Vďaka prirodzenému svetlu, výhľadom
a dimenziám majú kvalitu spoločenských priestorov na každom z trinástich
podlaží. Dve identické symetricky osadené schodiská striktne
delia hmotu na dve časti – pôvodne mužskú a ženskú.
Dominantná západná a východná fasáda ostáva autentická, vrátane
členenia presklení a dizajnu zábradlí. Severné a južné priečelie reliéfne
kopíruje geometriu panelovej konštrukcie. Vlnitý plech na fasáde vstupného
objektu odkazuje na industriálnu minulosť.
Materiálové riešenie je kľúčové pre autenticitu rekonštrukcie. Obnažuje
pôvodné povrchy a konštrukcie skryté pod nánosmi času:
mramorová podlaha, travertínové parapety, oceľové priehradové
nosníky vo vstupnom priestore, terazzo na schodiskách a chodbách.
Najodvážnejší a riskantný krok bol obnažiť steny paneláku na pohľadový
betón. Materiál sa odhalil v celej svojej úprimnosti. Jeho krása aj
nedostatky ostávajú priznané v maximálnej možnej miere.
V príjemnom kontraste so surovosťou pôvodných konštrukcií stojí
nová vrstva – decentná farebnosť sprevádza obyvateľa od poštových
schránok vo vstupnej časti cez informačnú grafiku až po nábytok súkromných
bytov.
V šesťdesiatych rokoch, keď v Európe vrcholila panelová a sériová
výstavba, Habraken varoval, že „mass housing“ vedie k uniformite
a sociálnej izolácii. Položil základy participatívnej architektúry a otvoril
otázku spoluzodpovednosti architektov a užívateľov – architektúra musí
vedieť reagovať na zmeny v čase, rešpektovať rozmanité potreby a životné
cykly obyvateľov.
KODUR, KOHAL, KOSIL a KOSMALT neboli navrhnuté ako adaptabilné
stavby. Nezohľadňovali čokoľvek individuálne, vrátane dopravy.
S týmto dedičstvom sa dnes musíme vysporiadať. V prípade KOSMALTu
bol potrebný nielen korektný prístup architektov, ale aj pozoruhodná
odvaha investora a minimálne 507 nekonvenčných klientov.
Autor: Andrea Bočková
Zdroj: PROJEKT 04 2025